Badania rynkowe kapitału marki
Badania marketingowe kapitału marki (Brand equity) pozwalają na określenie możliwości konkurencyjnych danej marki. Rzetelnie określony kapitał marki może być podstawą trwałej przewagi konkurencyjnej i wzrostu wartości przedsiębiorstwa.
Czym jest kapitał marki?
Kapitałem marki nazywamy wspólne dla firmy, osób z grupy docelowej i dystrybutorów zachowania i skojarzenia z marką. Wysoki kapitał marki przekłada się na wzrost zysków przedsiębiorstwa, a tym samym zapewnia przewagę nad konkurentami. Aby je osiągnąć, warto prowadzić systematyczne badania marki.
Kapitał marki to odczuwana przez klienta wartość dodatkowa - w porównaniu do produktu niemarkowego. Czynniki kształtujące markę to:
- znajomość marki
- skojarzenia związane z marką
- innowacyjność
- zyski i udział w rynku
- postrzegana jakość
- długowieczność marki
- potencjał wzrostu
- pierwsze skojarzenia z marką
- podatność na działania konkurencji
- lojalność względem marki
- inne aktywa marki (np. patenty).
Marka stanowi bank informacji odnośnie produktu, gromadzący historię jego obecności na rynku. Doświadczenia konsumentów z marką kumulują się w ich świadomości, przyczyniając się do kreowania jej kapitału. Dotyczą one m.in. cech produktu oraz działań w obszarze promocji i komunikacji marki.
Nasza propozycja badawcza
Kluczowym aspektem kreowania kapitału marki jest wysoka satysfakcja klientów z grup docelowych. Aby poznać jej faktyczny poziom, przeprowadzamy badania rynku z wykorzystaniem metod jakościowych oraz ilościowych.
Realizacja badania opiera się także na analizie desk research, której celem jest identyfikacja czynników determinujących wartość marki. Badanie marketingowe pozwala sformułować ponadto dedykowane wskaźniki, umożliwiające dokonanie oceny kapitału marki.