Badania świadomości i wizerunku marki - Brand Awareness Research
Wartość marki uzależniona jest niejednokrotnie od wielkości grona osób, które bez trudu ją rozpoznają, czyli od tzw. świadomości marki (Brand Awareness). Informacje na temat powszechności marki są niezbędne do efektywnego zarządzania. Badania rynku dotyczące świadomości marki realizowane są na potrzeby efektywnych działań promocyjnych.
Metodologia badań marki naszej firmy oparta jest na trzech wskaźnikach:
- Świadomość spontaniczna, czyli odsetek badanych, którzy bez pomocy ankietera są w stanie podać nazwę marki;
- Świadomość wspomagana, czyli odsetek badanych, którzy deklarują znajomość marki po jej przytoczeniu przez ankietera;
- Świadomość TOM (ang. Top of Mind), czyli odsetek badanych, którzy wskazują daną markę jako pierwszą w badaniu (pierwsza, która przyjdzie do głowy respondentowi).
Kształtowanie świadomości marki polega na ugruntowaniu w umysłach konsumentów jej istnienia. Dzięki poznaniu pozycji, w której znajduje się dana marka na rynku, można rozpocząć tworzenie strategii rozwoju i dobór działań promocyjnych, które okażą się najbardziej efektywne. Otrzymane dane mogą również pomóc w oszacowaniu kosztów działań marketingowych, które należałoby podjąć. Niezwykle ważne w celu ich pozyskania są kompleksowo prowadzone analizy rynku.