Nasza firma zrealizowała badanie rynku dla jednego z wiodących podmiotów farmaceutycznych. Klient pragnął dowiedzieć się, jak duże istnieje zapotrzebowanie na nowy lek o podwójnym stężeniu substancji czynnej („Forte”). Wypracowane wnioski miały stanowić wsparcie na etapie planowania kampanii marketingowej.
Realizacja badania rynku farmaceutycznego dotyczącego leku "Forte" - 120% zakładanej sprzedaży!
Niniejsze badanie marketingowe służyło weryfikacji opinii farmaceutów oraz stałych użytkowniczek leków Forte. Chcieliśmy sprawdzić, jakie są determinanty sięgania po leki oraz ich rekomendacji. W przypadku każdej grupy respondentów miała także miejsce weryfikacja znajomości dostępnych w sprzedaży marek leków (spontanicznej oraz wspomaganej). Badani poddawali również ocenie poszczególne ich cechy, takie jak m.in. uciążliwość oraz bezpieczeństwo stosowania, skuteczność, atrakcyjność opakowania, a także szybkość działania. Uczestnicy omawianego badania rynku farmaceutycznego przedstawiali ponadto własne wrażenia i sugestie usprawnień - po zapoznaniu się ze wczesnymi koncepcjami opakowań oraz materiałów reklamowych.
W ramach badania wykorzystaliśmy technikę zogniskowanych wywiadów grupowych (FGI). Zaprosiliśmy do uczestnictwa dwie grupy (po 7 osób każda) heavy userek leków „Forte”. W badaniu fokusowym wzięli także udział farmaceuci, który w swojej pracy polecają farmaceutyki swoim pacjentom. W trakcie wywiadów respondenci dzielili się własnymi opiniami, doświadczeniami oraz przemyśleniami, po czym starali się wypracować wspólne stanowisko. Każdy wywiad grupowy został zwieńczony wypełnieniem formularza ankiety przez uczestników. W ten sposób mogliśmy pozyskać ilościowe dane, odnoszące się do oceny marek produktów na skali Likerta.
Wyniki badania marketingowego wykazały, że zarówno farmaceuci, jak i stałe użytkowniczki wykazują wysoką świadomość dostępnych na rynku produktów. Oceniają je najczęściej bardzo wysoko, gdyż cenią błyskawiczne i silne działanie jakie wykazują. Biorący udział w wywiadach fokusowych pracownicy aptek są jednak ostrożni w rekomendowaniu pacjentom tak silnych leków. Zgodnie twierdzili, że ich nieuzasadnione zażywanie może powodować uciążliwe skutki uboczne.
Badani wybrali także jedną wersję opakowania oraz reklamy, które ich zdaniem powinny zostać wykorzystane w kampanii marketingowej. Wskazali także konkretne hasła reklamowe, które w ich opinii przyczynią się do wysokiej sprzedaży produktu „Forte”.
Co zyskał Klient?
- Rozpoznał pozycję własnej marki leków na tle konkurencji – pod względem ich znajomości w grupach użytkowniczek, oceny oraz skłonności do rekomendowania;
- Została wybrana najlepsza w opinii uczestniczek badania koncepcja reklamy oraz opakowania. Zarazem Zamawiający dokonał ich usprawnienia uwzględniając pozytywne cechy pozostałych konceptów. Na podstawie uzyskanych wyników przekaz reklamowy odniesiono w głównej mierze do niezaspokojonych potrzeb i oczekiwań stałych użytkowniczek;
- Klient w kampanii marketingowej wykorzystał hasła reklamowe, które w opinii docelowych konsumentek powinny przyczynić się do wysokiej sprzedaży badanego produktu „Forte”;
- Wyodrębniono 5 kluczowych segmentów docelowych Klientek;
- Zamawiający osiągnął 120% zakładanej sprzedaży leku po 3 miesiącach od rozpoczęcia emisji reklamy.