Nasza firma przeprowadziła badanie rynku fitness na zlecenie Klienta będącego właścicielem sieci klubów. Chciał on dowiedzieć się, czy w wybranych miejscowościach istnieje zapotrzebowanie na tego typu usługi oraz jakie są oczekiwania osób potencjalnie zainteresowanych. Zarazem Zamawiający pragnął rozpoznać rynek konkurencyjny.
Badania rynku fitness – cele, realizacja oraz wyniki
Pierwszym etapem badania rynku była ankieta, do którego zaprosiliśmy respondentów ze wskazanych miast. Pomiar miał charakter reprezentatywny z uwzględnieniem takich cech demograficznych jak płeć, wiek oraz wykształcenie. W celu dodatkowego sprofilowania respondentów, zadaliśmy również pytania o osiągane dochody, posiadanie wolnego czasu, a także charakter wykonywanej pracy.
Badanych zapytaliśmy m.in. o korzystanie lub potrzebę korzystania z usług fitness mając na uwadze następujące kryteria:
- preferowane godziny korzystania z usług fitness,
- częstotliwość oraz średnią długość pojedynczego treningu,
- ocenę jakości obsługi oraz kompetencji trenerów,
- oczekiwane usługi podstawowe oraz dodatkowe,
- motywy skłaniające do podjęcia aktywności sportowej,
- ponoszone/preferowane koszta zakupu karnetu,
- długość obowiązywania karnetu.
Dodatkowo przeprowadziliśmy analizę bezpośredniej konkurencji. Zidentyfikowaliśmy podmioty funkcjonujące na rynku mając na uwadze każdą z miejscowości wchodzącej w zakres badania, a także miasta z gmin ościennych. Pozyskaliśmy dane m.in. na temat zakresu oferty, cennika za nabycie karnetów, a także strategii promocyjnej. Posługując się techniką tajemniczego klienta dotarliśmy ponadto do sposobów postępowania w przypadku przedwczesnej rezygnacji z usługi oraz procedur zabezpieczających na wypadek pogorszenia się stanu zdrowia podczas treningów.
Uzyskane wyniki badania pozwoliły nam zidentyfikować te miejscowości, w których istnieje najwyższy popyt na korzystanie z usług fitness. W raporcie dostarczonym do Klienta przedstawiliśmy szczegółowe rekomendacje dotyczące m.in. oczekiwania mieszkańców odnośnie zakresu oferty, preferowanych cen za usługi, a także dodatkowych czynników mogących skłonić ich do zakupu karnetu.