2017-04-18
Próba badawcza:
Ogólnopolska, N = 804
Dostępne formaty:
Cena:
W dobie ogromnej konkurencji na rynku farmaceutycznym podmioty działające w jego ramach stoją przed koniecznością podejmowania systematycznych działań w celu przekonania klientów o wyborze własnych leków, suplementów diety czy kosmetyków. Tym co ma przekonać do zakupu jest przede wszystkim silna marka, cechująca się pozytywnym wizerunkiem. Czy Polacy jednak posiadają wiedzę na temat dostępnych w sprzedaży leków? Odpowiedź na to pytanie uzyskaliśmy dzięki przeprowadzeniu badania opinii.
Co oznaczają te skróty?
Leki wydawane na receptę oraz bez konieczności jej wydawania przez lekarza są oznaczane za pomocą odpowiednich skrótów – Rx oraz OTC. Ich znajomość zadeklarowało nieznacznie powyżej 25% Polaków, jednakże późniejsza weryfikacja wykazała, że część spośród nich rozumiała owe skróty w sposób niewłaściwy – (13,8% w przypadku Rx oraz 7,8% w przypadku OTC).
Świadomość Polaków na temat leków
Polscy konsumenci najczęściej wiedzę na temat leków Rx oraz sposobów ich stosowania uzyskują od lekarza. Stosunkowo często wykorzystywanym źródłem informacji jest także Internet. W przypadku natomiast leków OTC tendencje te się odwracają – Polacy częściej poszukują informacji w Sieci, a do lekarza lub farmaceuty zwracają się w dalszej kolejności. Jeżeli natomiast chodzi o suplementy diety zanotowano analogiczną częstotliwość korzystania z informacji dostępnych w Internecie, jak i sięgania po porady u farmaceuty.
Jedynie niespełna 40% uczestników badania zgodziło się ze stwierdzeniem, że przed zażyciem leku OTC należy skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą. Okazuje się zatem, że obligatoryjna obecność takiego komunikatu w reklamach w stosunkowo niewielkim stopniu przekłada się na świadomość Polaków. Zarazem niemal co trzecia osoba (30%) zalicza do produktów OTC suplementy diety, podczas gdy 25% wychodzi z mylnego przekonania o tym, że suplementy wykazują działanie lecznicze.
Uczestnicy sondażu mieli spory problem z podaniem konkretnej nazwy leku RX – zdecydowana większość badanych wskazała ogólną odpowiedź, iż są to po prostu antybiotyki. W przypadku leków dostępnych bez recepty (OTC) Polacy wykazali się natomiast bardzo dużą znajomością zwłaszcza dwóch popularnych marek. Były to marki leków przeciwbólowych oraz zwalczających gorączkę. Wśród polskich konsumentów występuje natomiast bardzo niska świadomość mając na uwadze suplementy diety – większość badanych nie była w stanie wskazać ani jednej rzeczywistej nazwy produktu. Suplementy sprowadzono w przeważającej liczbie przypadków do preparatów o dużej zawartości witamin oraz minerałów.