Segmentacja rynku
Segmentacja rynku jest to badania rynku o charakterze eksploracyjnym, polegające na określeniu rynkowo istotnych grup konsumentów. Stanowi nieodzowny punkt odniesienia przy formułowaniu programu działania firmy na rynku docelowym. Proponujemy naszym klientom analizy rynku pozwalające określić segment, w którym działa, a także w którym może działać przedsiębiorstwo.
Cele segmentacji
Produkty oferowane na rynku na ogół cieszą się popytem wśród klientów o odpowiednich cechach społeczno-demograficznych oraz posiadających określone potrzeby. Efektem segmentacji jest identyfikacja grup klientów najbardziej zainteresowanych nabyciem produktów, z uwzględnieniem możliwości ich pozyskania oraz możliwości zmaksymalizowania sprzedaży.
Etapy segmentacji rynku:
- Identyfikacja obecności poszczególnych segmentów;
- Opis segmentów;
- Przewidywana sprzedaż;
- Analiza konkurencji;
- Plan marketing MIX;
- Prognoza udziału w rynku;
- Ocena przyszłych kosztów i zysku;
- Wybór rynku docelowego spośród zidentyfikowanych segmentów.
Dzięki badaniu rynku oraz identyfikacji grup odbiorców produktu/usługi, możliwe jest:
- przygotowanie zoptymalizowanej strategii marketingowej, ukierunkowanej na potrzeby konkretnej grupy;
- dostosowanie się do indywidualnych potrzeb klientów;
- podążanie za trendami rynku poprzez obserwację rynku;
- dotarcie do określonego typu konsumenta oraz prowadzenie skutecznej komunikacji z klientem.
Korzyści segmentacji rynku
Dokonując segmentacji rynku, przedsiębiorstwo w swojej strategii marketingowej może przejść z marketingu masowego do marketingu docelowego. Oczywiście marketing masowy odgrywa istotną rolę w sprzedaży i poszerzaniu rynku, jednakże uwzględnienie marketingu docelowego niesie dodatkowe korzyści dla firmy:
- Konkurencja w wybranym segmencie jest niższa niż na całym rynku;
- Gdy rynek masowy jest już wyeksploatowany, segmentacja może nakierować na obszary, w których penetracja rynku w dalszym ciągu będzie zyskowna;
- Niższe koszty komunikacji z klientem, ponieważ jest ona nakierowana do określonej grupy, z pominięciem osób, które nie są zainteresowane nabyciem produktu;
- Możliwość nakierowania na potrzeby poszczególnego konsumenta w czasach większej samodzielności w dokonywaniu decyzji zakupowej przez klientów;
- Możliwość przekazania precyzyjnego komunikatu marketingowego oraz zróżnicowania go ze względu na dany segment rynku.
Segmentacja rynku dla celów marketingowych
Segmentacja rynku odgrywa istotną rolę w tworzeniu marketingu docelowego. Pozwala ona przejść z poziomu segmentacji do targetowania i pozycjonowania marki. W badaniach marketingowych, gdy już dokonamy podziału rynku na segmenty, w kolejnym kroku przeprowadzamy profilowanie, czyli opis grupy ze względu na istotne charakterystyki. Następnym etapem jest targetowanie, a więc wybór jednego lub kilku grup docelowych do działań marketingowych, który jest poprzedzony oceną atrakcyjności w poszczególnych segmentach. W finalnym kroku pozycjonujemy produkty, poprzez zdefiniowanie przewag konkurencyjnych, a dla każdej z wybranych grup docelowych określamy odpowiednie kompozycje marketingowe. Nasi eksperci przeprowadzą Państwa krok po kroku, od dokonania segmentacji rynku po opracowanie stategii marketingowej.
Skontaktuj się z ekspertami BioStat®, aby przeprowadzić korzystne badania dla rozwoju Twojej firmy. Poznaj opinie konsumentów i wprowadzaj nowe koncepcje działań w przedsiębiorstwie!