2019-02-11
SARE opublikowało najnowszy raport XV Badania wykorzystania poczty elektronicznej w Polsce, który potwierdził, że email marketing ma się świetnie, bo aż 77% ankietowanych chętnie subskrybuje newslettery.
Stworzony przez SARE raport ma na celu przedstawienie sposobu wykorzystania poczty elektronicznej oraz monitorowanie zmian i trendów w komunikacji marketingowej. Raport został wzbogacony w komentarze ekspertów z branży marketingu, monitorowania mediów i prawa. Wyniki badania pozwoliły odnotować kilka utrzymujących się tendencji, ale też pewne pytania przyniosły zaskakujące odpowiedzi. Dzięki respondentom badania dowiedzieliśmy się więcej o sile kanału e-mail i o tym, że cały czas zajmuje on pierwsze miejsce w komunikacji marketingowej!
Co chętnie czytamy?
Wysoko na liście otrzymywanych newsletterów plasują się mailingi programów lojalnościowych i serwisów zakupowych. Wciąż na pierwszym miejscu znajdują się newslettery branżowe i informacyjne. Zaskakujące wyniki przyniosło w tym roku pytanie o powody zapisu na newsletter. Okazuje się, że większość ankietowanych rozpoczyna subskrypcję ze względu na korzyści, takie jak upominki, zniżki czy oferty specjalne. 60% respondentów zapisuje się na newsletter przez wzgląd na tematykę serwisu. Niemal połowa respondentów ceni sobie szybki dostęp do informacji.
Zdaniem Artura Maciorowskiego, Redaktora Prowadzącego Magazyn Online Marketing:
Na uwagę zasługuje fakt, iż na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy na popularności mocno zyskały newslettery o charakterze lojalnościowym i serwisów zakupowych. (...) To dowodzi, iż e-mail marketing jako kanał komunikacji i zakupów wciąż ma duży potencjał tak w pozyskiwaniu nowych, jak i utrzymaniu obecnych klientów. Zupełnie nieuzasadnione jest uśmiercanie mailingów reklamowych. Wciąż e-mailingi - zwłaszcza oparte na wysyłce do własnych baz - są skutecznym kanałem generowania trafficu w serwisach www i konwersji w sklepach internetowych.
Według badania marketerzy powinni dbać o jakość komunikacji ze swoimi odbiorcami! Jeśli chcemy budować trwałe relacje, należy trzymać się deklarowanych przy zapisie na newsletter ustaleń. Konieczne jest wywiązanie się z obietnic dotyczących, np.: częstotliwości wysyłanych maili do klienta lub rodzaju i formy takich wysyłek.
Paweł Tkaczyk, autor bestsellerów „Zakamarki marki” czy „Grywalizacja”, doradca budowania marki, tak komentuje wyniki badania dotyczące powodów usuwania maili bez wcześniejszego ich otwarcia: Pokonanie pierwszej linii obrony, czyli jak uniknąć „spalenia przed przeczytaniem”? Stosujmy teorię luki informacyjnej, a nasze maile rzadziej spotkają się z guzikiem „kasuj” przed otwarciem. (...) Wysyłajmy tyle, ile zapowiadaliśmy. Jeśli zamierzamy wysyłać maile codziennie, zapowiedzmy przy zapisie wyraźnie, że to codzienne maile. Jeśli wysyłki będą raz w tygodniu – warto to powiedzieć z góry. Oczywiście, będą tacy, którym wysyłki się znudzą, ale najgorsze, co możemy zrobić, to zaskoczyć odbiorcę częstotliwością, której się nie spodziewał.
Dlaczego warto badać?
W zależności od celu kampanii email marketingowej warto badać jej efekty, by jak najlepiej wykorzystać potencjał tego narzędzia. Badania pozwalają optymalizować bieżące oraz przyszłe działania. Jak podaje Rafał Piszczek, prezes agencji badawczej BioStat®: Firmy mają świadomość, że konieczne jest sprawdzenie reakcji konsumentów przed wypuszczeniem produktu na rynek. Kolejnym etapem są pomiary skuteczności działań reklamowych, które wykonujemy przed kampanią w celu zdiagnozowania sytuacji wyjściowej oraz po takiej akcji, by poznać wpływ kampanii na znajomość marki.
Badanie w dużej mierze przeprowadzone zostało dzięki partnerowi, Agencji Badawczej BioStat®, która posiada własną platformę do realizacji badań ankietowych online. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z całym Raportem SARE z XV Ogólnopolskiego Badania wykorzystania poczty elektronicznej w Polsce. Link do pobrania raportu: https://sare.pl/raport/
Patronat nad tegorocznym Badaniem rynku objęli:
Online Marketing Polska, IAB Polska, Izba Gospodarki Elektronicznej, Koncept, Marketer+, Mam Startup, Nowy Marketing, Tygrysy Biznesu, JU, Fundacja Force, DobreSofty.pl, Szef Sprzedaży, Nowoczesna firma, IMM, Agencja Badawcza BioStat®, INIS, Salelifter,