home Poradnik badacza
Badania rynku
Badania rynku - jak zyskać przewagę konkurencyjną na rynku?
calendar 02.08.2019
kategorie badania rynku

Badania rynku - jak zyskać przewagę konkurencyjną na rynku?

Badania rynku - jak zyskać przewagę konkurencyjną na rynku?
Spis treści
arrow Istota badania rynku
arrow Korzyści, jakie niosą ze sobą badania rynku
arrow Wykorzystanie badań rynku

Badania rynku są działaniem zmierzającym do efektywnego gromadzenia, analizy i interpretacji zebranych danych, dotyczących konkretnej branży. Na ich podstawie budowane są relacje gospodarcze pomiędzy konsumentami, oferentami produktów i usług oraz konkurentami. Zapoznanie się z mechanizmami rządzącymi daną branżą, dzięki  przeprowadzeniu badań rynku pozwala rozwinąć przedsiębiorstwo, poprawić jakość oferowanych towarów lub usług, zgodnie z oczekiwaniami klientów oraz wejść na rynek z zupełnie nowym produktem, rozpoczynając swoją działalność biznesową. Przekonaj się, jakie korzyści przyniesie Ci przeprowadzenie badań rynku w Twojej firmie.
 

Istota badania rynku

 

Istota badań rynku opiera się na analizowaniu zebranych danych (pierwotnych lub wtórnych), w celu rozwiązania pojawiającego się w przedsiębiorstwie problemu bądź osiągnięcia wyznaczonego celu. Danymi gromadzonymi w trakcie badań rynku mogą być informacje pozyskane dla potrzeb konkretnego badania. Ze względu na typ dzielimy je na: dane pierwotne, podczas których dane gromadzone są za pomocą: różnorodnych ankiet (telefonicznych, papierowych, internetowych), pogłębionych wywiadów indywidualnych, zogniskowanych wywiadów grupowych i obserwacji; dane wtórne, które zostały zebrane już wcześniej na potrzeby danego przedsiębiorstwa, branży lub są to informacje ogólnie dostępne tj: artykuły i publikacje w czasopismach, raporty GUS i agencji badawczych, dane gromadzone przez firmy i instytucje.

 

Badania rynku to dziś podstawa osiągnięcia sukcesu w biznesie, dzięki przeprowadzeniu rzetelnych analiz dotyczących:

  • kondycji rynkowej pośród konkurentów,
  • poznania mechanizmów rządzących popytem i podażą,
  • preferencji i zachowań konsumentów,
  • porównania procesów rynkowych w wyznaczonym przedziale czasowym.

 

Przedsiębiorcy mogą wyciągać wnioski dotyczące podejmowania działań: na rzecz realizacji potrzeb konsumentów, wzmocnienia swojej pozycji względem konkurencji, zmian dotyczących elastyczności cenowej produktów i usług, a także kluczowych decyzji odnoszących się do planu strategii rozwoju firmy w branży. Badania rynku dostarczają cennych informacji, na podstawie których można wprowadzać zmiany dotyczące polityki personalnej firmy, a także działań z zakresu PR-u oraz zmian koncepcji marketingowych w przedsiębiorstwie.  

 

Korzyści, jakie niosą ze sobą badania rynku

 

Dynamika zmian sytuacji rynkowej oraz stale zmieniające się potrzeby konsumentów sprawiają, że tylko przedsiębiorstwa stale monitorujące sytuację w branży, dzięki badaniom rynku, mogą mieć pewność podążania za wymogami klientów i potrzebami potencjalnych, nowych odbiorców, produktów lub usług. Badania rynku umożliwiają wykreowanie pozytywnego wizerunku w oczach konsumenta.

 

Istotnym elementem jest także kontrola nad świadomością marki pośród odbiorców produktów i usług. Podczas badań świadomości marki sprawdzany jest stopień znajomości konkretnej marki, wśród badanej zbiorowości, za pomocą metod:

  • badania świadomości spontanicznej,
  • badania świadomości wspomaganej,
  • badania świadomości Top of Mind),

 

Właściciele firm korzystający z oferty badań rynku, proponowanej przez agencję badawczą BioStat®, będą mieć możliwość rozpoznania i wykorzystania interesujących sektorów, w których powstawały swoiste nisze ofertowe dla klientów i wykorzystać tę sytuację. Dzięki prowadzonym przez ekspertów z BioStat® :

  • analizom otoczenia rynkowego,
  • badaniom świadomości marki,
  • analizom segmentacji rynku,
  • badaniom popytu odnoszącym się do produktu lub usługi,

 

Osiągnięcie szybszego wzrostu zysków oraz optymalizacja działań marketingowych są efektem rozpoznania potrzeb konsumenckich. Wzmocnienie i stabilizacja pozycji rynkowej, a także wyprzedzenie konkurentów są możliwe dzięki stałym badaniom procesów zachodzących w branży.

 

Wykorzystanie badań rynku

 

Prowadzone od 17 lat badania rynku realizowane przez agencję BioStat® wykorzystywane są przez właścicieli przedsiębiorców z różnych branż, aby:

  • poznać opinie klientów o produktach i usługach,
  • wdrożyć nowe produkty lub usługi na rynek,
  • zbadać efektywność kampanii reklamowych,
  • poznać style życia i style prowadzenia zakupów przez klientów/konsumentów,
  • określić siłę i rozpoznawalność rynkową marki i produktu,
  • wskazać najlepsze sposoby dystrybucji produktów i usług,
  • zbadać satysfakcję klientów,
  • rozpoznać potrzeby klientów,
  • sprawdzić skuteczność kanałów przekazu reklamy (w tym mediów społecznościowych).

 

Firmy wchodzące na rynek, przedsiębiorstwa które chcą zyskać pozycję lidera w branży, czy też pozyskać informacje na temat nowego rynku odbiorców, korzystają z wyników badań pozyskanych w trakcie analizy rynku. Rozsądek i przewidywalność w trakcie planowania działań firmy sprawia, że właściciele zdają sobie sprawę z istoty i jakości cennych informacji uzyskiwanych w trakcie badań. Również inwestorzy chcący pozyskać informacje o konkretnej branży, chętnie korzystają z tego typu badań, ponieważ może ich to uchronić przed złymi decyzjami inwestycyjnymi lub pomóc osiągnąć znaczący sukces finansowy.

 

Zapraszamy do kontaktu z ekspertami agencji badawczej BioStat®, w celu informacji na temat szczegółów oferty badań rynkowych.

Czy zmniejszenie ceny leku zwiększy sprzedaż?
data 17.11.2017
kategorie badania rynku
Czy zmniejszenie ceny leku zwiększy sprzedaż?
Zwracając uwagę na rozwijający się rynek, a więc także patrząc na dynamiczne zmiany, k...
Chciałbym poznać rynek, na którym działam. Czy muszę badać wszystkich konsumentów?
data 22.11.2017
kategorie badania rynku
Chciałbym poznać rynek, na którym działam. Czy muszę badać wszystkich konsumentów?
Wszyscy konsumenci, którzy wpisują się w grupę docelową oferowanego produktu/usługi i ...
Co zrobić, aby klient zauważył nasz produkt?
data 15.12.2017
kategorie badania rynku
Co zrobić, aby klient zauważył nasz produkt?
Starając się utrzymać dobrą pozycję na rynku nie wystarczy wykonywać tylko regularnie ...
Jak ustalić cenę produktu/usługi?
data 30.01.2018
kategorie badania rynku
Jak ustalić cenę produktu/usługi?
Wyznaczenie ceny dla oferowanego produktu/usługi jest jednym z najbardziej istotnych k...
(FAQ)
Najczęściej zadawane pytania
Jak działają badania rynku?

Badania rynku to proces zbierania, analizy i interpretacji danych dotyczących konsumentów, produktów, usług i trendów na rynku w celu lepszego zrozumienia potrzeb i preferencji klientów.

Czy trudno jest samodzielnie zbudować badanie ankietowe?

Stworzenie samodzielnie badania ankietowego może być wymagające, ale możliwe do wykonania. Wymaga to odpowiedniego planowana. Można również skorzystać z pomocy profesjonalistów z zespołu BioStat®.

Tworzenie ankiety na panelu badanie-opinii.pl jest czasochłonne?

Absolutnie nie. Panel jest tak skonstruowany, aby prowadził twórcę ankiety intuicyjnie przez kolejne etapy. Dzięki temu nawet największy laik, będzie mógł sobie poradzić z tworzeniem ankiety.

Polecane serwisy:
English version
Badania ankietowe od 4 zł