home Poradnik badacza
Badania marki
Jak ocenić pozycję swojej marki na tle konkurencji?
calendar 17.11.2017
kategorie badania marki

Jak ocenić pozycję swojej marki na tle konkurencji?

Jak ocenić pozycję swojej marki na tle konkurencji?
Spis treści
arrow Co to jest świadomość marki?
arrow Jakie funkcje spełnia marka?
arrow Jak klienci postrzegają produkt?
arrow Wskaźniki świadomości marki
arrow Jak badać świadomość marki?

Marka ciesząca się wysoką świadomością wśród klientów utożsamiana jest z jakością oraz poczuciem prestiżu społecznego - a przeświadczenie o jakości produktu/usługi oraz pozytywne postrzeganie jego oraz producenta stanowi przecież dla konsumentów jeden z bodźców do podjęcia decyzji o zakupie tego a nie innego dobra wśród rzeszy dóbr konkurencyjnych.

W celu zapoznania się ze swoją pozycją na rynku w kontekście innych, konkurencyjnych marek przeprowadza się badania świadomości marki. Taki monitoring jest istotnym z wielu powodów - wysoki poziom świadomości pozwala bowiem m.in. na zyskanie lojalnych klientów, co z kolei zapewnia względnie trwały wzrost sprzedaży oraz zysków. Tym sposobem, można uznać, zarządzanie marką daje firmie szansę skutecznego konkurowania z innymi firmami na rynku.

 

Co to jest świadomość marki?

 

Świadomość marki to zdolność do rozpoznania marki i skojarzenia jej z określoną grupą produktów przez nabywcę. Stanowi ona podstawowy element dla kreowania marki, a w tym budowania jej osobowości i wizerunku. Świadomość marki różni się poziomem natężenia, który zaobserwować można u nabywców. Stąd potrzeba przeprowadzania badań świadomości marki, które to natężenie weryfikują. Na świadomość marki wpływają zarówno działania marketingowe i rekomendacje zadowolonych klientów.

 

Jakie funkcje spełnia marka?

 

Wyróżnia się trzy podstawowe funkcje, które spełnia marka -  a są to:

  • funkcja identyfikacyjna – identyfikowanie produktu z jego producentem;
  • funkcja promocyjna – potwierdza, że marka to element procesu komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem;
  • funkcja gwarancyjna – marka to potwierdzenie jakości produktu.

 

Za inne funkcje uznaje się zapewnienie wsparcia kupującemu, które polega na zagwarantowaniu jakości produktu, co redukuje ryzyko zakupu oraz funkcję upraszczającą proces decyzyjny, co pozwala na uporządkowanie wiedzy o ofercie firmy w kontekście konkurencyjnych firm.

 

Jak klienci postrzegają produkt?

 

Klienci postrzegają produkt zarówno w aspekcie afektywnym, behawioralnym oraz poznawczym. A świadomość marki pozwala na podejmowania szybkich i nie wymagających zbyt dużego wysiłku decyzji zakupowych. Wykorzystuje się ją jako taktykę decyzyjną przy pierwszych zakupach. Kolejne zakupy wiążą się z wyborem konkretnych pragmatycznych atrybutów produktu (funkcjonalność, zapach itp.). Świadomość marki jako czynnik warunkujący podejmowanie decyzji zakupowych jest tym silniejszy, im bardziej wypróbowany produkt spełnił oczekiwania klienta.

 

Wskaźniki świadomości marki

 

Przeprowadzając badania świadomości marki przygląda się wskazaniom przez odbiorców marek kojarzących się im z daną grupą produktów. Pozwala to na określenie wskaźnika świadomości marki, do których należy:

  • spontaniczna świadomość marki, gdy ankietowany samodzielnie wskazuje podlegającą badaniu markę;
  • świadomość TOM tj. Top of Mind awareness, gdy badana marka zostaje wskazana natychmiast i samodzielnie jako pierwsza;
  • wspomagana świadomość marki, gdy ankietowany rozpoznaje markę dopiero po ujawnieniu mu jej nazwy.

 

Jak badać świadomość marki?

 

Badanie świadomości marki odbywa się za pomocą wykorzystania takich metod jak:

  • ankiety telefoniczne CATI;
  • ankiety terenowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych CAPI;
  • ankiety papierowe PAPI.

 

Badania marki pozwalają na uzyskanie danych ilościowych, które drogą metod jakościowych takich jak wywiady fokusowe mogą zostać pogłębione. Kwestionariusza ankietowe mogą odnosić się jednocześnie do aspektu rozpoznawalności marki, postrzegania bądź lojalności.

Wizerunek Marki - czyli w jaki sposób dowiedzieć się  jakie Klienci mają skojarzenia z moją marką?
data 17.11.2017
kategorie badania marki
Wizerunek Marki - czyli w jaki sposób dowiedzieć się jakie Klienci mają skojarzenia z moją marką?
Marka ma na celu wyróżnić firmę i skłonić konsumenta do zwrócenia uwagi na proponowane...
Czy markowość ma znaczenie? O marce i jej elementach (cz. II)
data 10.01.2018
kategorie badania marki
Czy markowość ma znaczenie? O marce i jej elementach (cz. II)
Niniejsze opracowanie stanowi swoistą kontynuację artykułu poświeconego teoretycznemu ...
Jak badać znajomość marki?
data 19.01.2018
kategorie badania marki
Jak badać znajomość marki?
W mowie potocznej często używa się stwierdzeń typu „dobra marka”, „sprawdzona marka” c...
Badania znajomosci marki - ile to kosztuje?
data 21.07.2018
kategorie badania marki
Badania znajomosci marki - ile to kosztuje?
Koszty badań znajomości marki   Na proste pytanie o koszty badań znajomości mark...
(FAQ)
Najczęściej zadawane pytania
Dlaczego badanie świadomości marki jest ważne dla firm?

Badanie świadomości marki pozwala firmom ocenić skuteczność swoich działań marketingowych, monitorować poziom rozpoznawalności marki wśród konsumentów oraz zidentyfikować obszary do poprawy w budowaniu świadomości marki.

Czy współpraca z BioStat® pomoże firmie zdefiniować świadomość marki?

Tak. Należy pamiętać, że świadomość marki odnosi się do stopnia, w jakim konsumenci rozpoznają i kojarzą daną markę oraz mają świadomość jej produktów lub usług. A współpraca z BioStat® pomoże określić jej poziom.

Jakie czynniki wpływają na świadomość marki?

Czynniki, które mogą wpływać na świadomość marki, to m.in. działania marketingowe, reklama, doświadczenia konsumentów z marką, komunikacja marki, rekomendacje, czy widoczna obecność marki na rynku.

Polecane serwisy:
English version
Badania ankietowe od 4 zł