home Poradnik badacza
Badania rynku
Jak uniknąć 5 popularnych błędów w badaniach rynku?
calendar 05.05.2021
kategorie badania rynku

Jak uniknąć 5 popularnych błędów w badaniach rynku?

Jak uniknąć 5 popularnych błędów w badaniach rynku?
Spis treści
arrow Uprzedzenie związane z pożądaniem społecznym
arrow Skłonność do przyzwyczajeń
arrow Uprzedzenie sponsora
arrow Tendencyjność potwierdzająca
arrow Uprzedzenia kulturowe

Bardzo ciężko sprawić, aby przeprowadzane badania rynku nie zawierały stronniczości. Mimo wszystko trzeba podjąć możliwe działania, aby się jej wyzbyć. Stronniczość w badaniach jest niewskazana, gdyż poprzez nią osoby przeprowadzające je nie uzyskają rzetelnych wyników. Dowiedz się zatem jakie są uprzedzenia oraz jak im zapobiegać.

 

Uprzedzenie związane z pożądaniem społecznym

 

W tym przypadku respondenci podają nieprawdziwe informacje, aby zostać zakwalifikowaną osobą do badania – w przypadku, gdy są oferowane korzyści za wypełnienie go. W ten sposób zniekształcają wnioski z przeprowadzanego badania rynku. Aby tego uniknąć, opracowuj pytania tak, aby stworzyć odpowiedzi, które nie będą społecznie pożądane. Można również spróbować zadawać pytania pośrednie; pytanie o to, co osoba trzecia będzie myśleć, czuć i zachowywać się w pewnych społecznie wrażliwych sytuacjach może pozwolić respondentom na przedstawienie własnych uczuć i udzielenie szczerych odpowiedzi. Warto także przeprowadzać ankiety online, gdyż wtedy respondenci udzielają odpowiedzi w odosobnieniu i są bardziej szczerzy. Program, który możesz wykorzystać do stworzenia ankiet internetowych to na przykład SurvGo™.

 

Skłonność do przyzwyczajeń

 

Pytania, które są sformułowane w podobny sposób mogą wywołać takie same odpowiedzi. Respondenci, którzy widzą powtarzające się pytania, przechodzą w tryb automatyczny i przestają reagować na inne pytania. Zaczynają wtedy udzielać podobnych odpowiedzi na różne pytania zadawane w podobny sposób. W celu uniknięcia tego zadawaj pytania w sposób konwersacyjny, aby zaangażować respondentów. Każde pytanie sformułuj inaczej, aby zminimalizować przyzwyczajenia. Badania rynku mają wiele możliwości co do zadawania pytań, dlatego warto z nich skorzystać.

 

Uprzedzenie sponsora

 

Kiedy respondenci podejrzewają lub znają sponsora badania rynku, ich opinie, doświadczenia i odczucia związane ze sponsorem mogą wpłynąć na to, jak odpowiedzą na pytania dotyczące tej konkretnej marki. Aby tego uniknąć zachowaj neutralną postawę. Ogranicz chęć wzmacniania pozytywnych reakcji respondentów. Unikaj ujawniania nazwy sponsora, np. usuwając logo lub nie wymieniając nazwisk.

 

Tendencyjność potwierdzająca

 

Jedną z najbardziej rozpoznawalnych i rozpowszechnionych form stronniczości w badaniach rynku jest tendencja do potwierdzania. W tym rodzaju uprzedzeń badacz jest przekonany o słuszności swojego przekonania lub hipotezy i wykorzystuje odpowiedzi respondentów, jako dowody potwierdzające to przekonanie. W celu uniknięcia tego dokonaj ponownej oceny wrażeń respondentów i postaraj się podważyć swoje założenia i hipotezy.

 

Uprzedzenia kulturowe

 

Wynika ona z założeń, jakie mamy na temat innych kultur, opartych na wartościach i standardach, jakie mamy dla naszej własnej kultury. Zebrane odpowiedzi lub wygenerowane raporty są podważane z powodu uprzedzeń kulturowych badacza. Aby tego uniknąć zmierzaj w kierunku relatywizmu kulturowego. Okazuj bezwarunkowo pozytywny szacunek dla wszystkich kultur i bądź świadomy własnych założeń kulturowych.

Świat można postrzegać jedynie poprzez własne doświadczenia i opinie, co sprawia, że trudno jest nie być stronniczym. Dowiedzenie się więcej o rodzajach uprzedzeń, które mogą wkradać się do badań, może pomóc w skutecznym przeciwdziałaniu im. Różne rodzaje uprzedzeń w badaniach można zminimalizować, jeśli zadaje się dobre pytania we właściwym czasie, będąc świadomym różnych źródeł uprzedzeń. Jeśli tworzysz nowy projekt badania rynku, Twoim zadaniem jest przedstawienie dokładnych wyników, które nie zostały zniekształcone przez tendencyjne dane.

Czy zmniejszenie ceny leku zwiększy sprzedaż?
data 17.11.2017
kategorie badania rynku
Czy zmniejszenie ceny leku zwiększy sprzedaż?
Zwracając uwagę na rozwijający się rynek, a więc także patrząc na dynamiczne zmiany, k...
Chciałbym poznać rynek, na którym działam. Czy muszę badać wszystkich konsumentów?
data 22.11.2017
kategorie badania rynku
Chciałbym poznać rynek, na którym działam. Czy muszę badać wszystkich konsumentów?
Wszyscy konsumenci, którzy wpisują się w grupę docelową oferowanego produktu/usługi i ...
Co zrobić, aby klient zauważył nasz produkt?
data 15.12.2017
kategorie badania rynku
Co zrobić, aby klient zauważył nasz produkt?
Starając się utrzymać dobrą pozycję na rynku nie wystarczy wykonywać tylko regularnie ...
Jak ustalić cenę produktu/usługi?
data 30.01.2018
kategorie badania rynku
Jak ustalić cenę produktu/usługi?
Wyznaczenie ceny dla oferowanego produktu/usługi jest jednym z najbardziej istotnych k...
(FAQ)
Najczęściej zadawane pytania
Jakie są kluczowe aspekty związane z próbą badawczą?

Kluczowe aspekty to: reprezentatywność próby, odpowiedni rozmiar próby, uwzględnienie różnorodności grupy docelowej, losowość doboru respondentów, oraz uwzględnienie odpowiednich kryteriów selekcji.

Czy ważne jest uwzględnienie kontekstu badania?

Oczywiście, ponieważ pozwala zrozumieć specyfikę branży, rynku i grupy docelowej. Kontekst badania pomaga w interpretacji wyników, identyfikacji kluczowych czynników wpływających na wyniki, oraz w sformułowaniu odpowiednich rekomendacji i strategii biznesowych.

Jakie są najczęstsze błędy popełniane w badaniach rynku?

Najczęstsze błędy popełniane w badaniach rynku to: niewłaściwie sformułowane pytania, niewłaściwa próba badawcza, nieodpowiednie metody zbierania danych, błędy w analizie danych, oraz brak uwzględnienia kontekstu badania.

Polecane serwisy:
English version
Badania ankietowe od 4 zł