home Poradnik badacza
Badania rynku
Czym jest badanie ankietowe realizowane w formule mixed mode CATI/CAWI?
calendar 09.12.2024
kategorie badania rynku

Czym jest badanie ankietowe realizowane w formule mixed mode CATI/CAWI?

Czym jest badanie ankietowe realizowane w formule mixed mode CATI/CAWI?
Spis treści
arrow Charakterystyka techniki CATI oraz CAWI
arrow Mixed Mode CATI/CAWI – połączenie dwóch metod w jednym badaniu
arrow Zalety badania ankietowego realizowanego w trybie mixed mode CATI/CAWI
arrow Podsumowanie

Ankietyzacja jest jednym z podstawowych narzędzi w badaniach społecznych, marketingowych czy opinii publicznej. W dzisiejszych czasach, ze względu na różne możliwości dotarcia do respondentów oraz różnorodność ich preferencji odnoście sposobów brania udziału w badaniu coraz częściej stosuje się badania realizowane w formule mixed mode. Jednym z popularnych połączeń metod jest CATI/CAWI. Co kryje się za tymi skrótami i jak wygląda realizacja takiego badania?

Charakterystyka techniki CATI oraz CAWI

Technika CATI (z ang. Computer Assisted Telephone Interview) to metoda przeprowadzania wywiadów telefonicznych wspomagana komputerowo. Ankieter korzysta z dedykowanego oprogramowania, które nie tylko prowadzi go przez pytania ankietowe, ale także umożliwia bieżące wprowadzanie odpowiedzi i monitorowanie jakości danych.

Technika CAWI (z ang. Computer Assisted Web Interview) to natomiast metoda prowadzenia ankietyzacji polegająca na przeprowadzaniu wywiadów za pośrednictwem internetu. Respondenci samodzielnie wypełniają ankietę online, korzystając z komputerów, tabletów lub smartfonów.

Mixed Mode CATI/CAWI – połączenie dwóch metod w jednym badaniu

W badaniu mixed mode CATI/CAWI część respondentów jest kontaktowana telefonicznie (CATI), a część otrzymuje link do wypełnienia ankiety online (CAWI). Dzięki temu można dotrzeć do różnych grup respondentów, zarówno tych, które preferują tradycyjne metody badania, jak i tych, które chętniej korzystają z internetu. W przypadku, jeśli w przekazanej nam bazie danych znajduje się zarówno numer telefonu, jak i adres e-mail, naszą praktyką w Centrum Badawczo-Rozwojowym Biostat jest podejmowanie najpierw próby kontaktu telefonicznego z danym respondentem. Jeśli okaże się, że dana osoba nie odbiera telefonu, lub podczas rozmowy z ankieterem zadeklaruje, iż wolałaby wypełnić ankietę samodzielnie, wówczas na jej adres e-mail wysyłana jest wiadomość z zaproszeniem do badania oraz linkiem prowadzącym do kwestionariusza.

W tym miejscu warto wskazać, iż w związku z tym, że w przypadku badania realizowanego w trybie mieszanym stosuje się ten sam kwestionariusz ankiety, toteż musi być on odpowiednio dostosowany zarówno do formy telefonicznej, jak i internetowej. Oznacza to, że w takim kwestionariuszu nie powinniśmy umieszczać grafik oraz innych multimediów – tych bowiem nie ujrzą osoby, które ankietę będą wypełniać telefonicznie. Należy również zwrócić uwagę na:

  • Długość kwestionariusza: Jeśli badanie prowadzone jest w trybie mixed mode na wypełnienie kwestionariusza należy założyć około 15 minut. Dłuższy czas może zniechęcać respondentów i w skrajnych wypadkach doprowadzić do znacznego odsetka niedokończonych ankiet.
  • Rodzaj pytań: Realizując badania w trybie mixed mode warto, by kwestionariusz składał się w przeważającej części z pytań o charakterze zamkniętym lub półotwartym, tak by ankieter prowadzący badanie drogą telefoniczną mógł tylko zaznaczać wskazywane przez respondenta odpowiedzi. Długie odpowiedzi na pytania otwarte mogą znużyć respondentów, zwłaszcza w przypadku badań telefonicznych, co może prowadzić do spadku jakości danych i wyższej liczby przerwanych wywiadów.
  • Logika przejść: Przejścia pomiędzy kolejnymi pytaniami w kwestionariuszu powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby działały zarówno w wersji telefonicznej, jak i online.
  • Wygląd kwestionariusza online: Pomimo tego, iż tylko część badanych wypełnia kwestionariusz drogą internetową, to i tak powinien on zostać zaprojektowany w sposób estetyczny i intuicyjny. Jest to czynnik, który zwiększa motywację respondentów do jego wypełnienia.

Zalety badania ankietowego realizowanego w trybie mixed mode CATI/CAWI

Realizacja badania ankietowego w sposób łączący zbieranie danych za pomocą techniki CATI oraz CAWI ma szereg zalet. Poniżej opisano najważniejsze z nich:

  • Realizacja badania z respondentami mającymi różne preferencje komunikacyjne: Niektórzy preferują rozmowy telefoniczne, inni wolą wypełniać ankiety online. Badanie w trybie mixed mode pozwala zaspokoić potrzeby obu grup.
  • Dostosowanie form kontaktu do rodzaju danych zawartych w bazie: jeśli baza zawiera zarówno numery telefonów, jak i adresy e-mail, badanie może efektywnie wykorzystywać oba kanały komunikacji, zwiększając tym samym szanse na uzyskanie odpowiedzi. Dzięki temu można maksymalnie wykorzystać dostępne dane kontaktowe, co przekłada się na wyższą skuteczność i responsywność badania.
  • Niższe koszty, w porównaniu do badania realizowanego wyłącznie techniką CATI: W niektórych przypadkach, zwłaszcza przy dużych próbach, badania mixed mode mogą okazać się tańsze niż tradycyjne badania telefoniczne.

Podsumowanie

Badanie ankietowe realizowane w formule mixed mode CATI/CAWI to innowacyjne podejście, które łączy techniki Computer Assisted Telephone Interviewing (CATI) oraz Computer Assisted Web Interviewing (CAWI). Takie połączenie pozwala na dotarcie do szerszego kręgu respondentów, zaspokajając różnorodne preferencje dotyczące sposobu uczestnictwa w badaniu. W ramach tej metody, respondenci są najpierw kontaktowani telefonicznie, a jeśli nie odbiorą telefonu lub wyrażą chęć samodzielnego wypełnienia ankiety, otrzymują link do ankiety online. Kluczowe jest, aby kwestionariusz ankiety był odpowiednio dostosowany do obu form, co zapewnia spójność i wysoką jakość zebranych danych. Główne zalety tej metody to elastyczność, możliwość lepszego wykorzystania dostępnych danych kontaktowych oraz potencjalne obniżenie kosztów badania.

Badania ankietowe realizowane w formule mixed mode CATI/CAWI stanowią odpowiedź na zmieniające się potrzeby i preferencje respondentów w dobie cyfryzacji. Dzięki tej metodzie można skutecznie docierać do różnych grup demograficznych, które mogą preferować różne kanały komunikacji. Istotnym aspektem jest tutaj adaptacja kwestionariusza do obu metod, co wymaga starannego planowania i projektowania, aby zapewnić spójność i łatwość wypełniania – wskazuje dr Michał Potracki, specjalista ds. badań i analiz w Centrum Badawczo-Rozwojowym Biostat.

Czy zmniejszenie ceny leku zwiększy sprzedaż?
data 17.11.2017
kategorie badania rynku
Czy zmniejszenie ceny leku zwiększy sprzedaż?
Zwracając uwagę na rozwijający się rynek, a więc także patrząc na dynamiczne zmiany, k...
Chciałbym poznać rynek, na którym działam. Czy muszę badać wszystkich konsumentów?
data 22.11.2017
kategorie badania rynku
Chciałbym poznać rynek, na którym działam. Czy muszę badać wszystkich konsumentów?
Wszyscy konsumenci, którzy wpisują się w grupę docelową oferowanego produktu/usługi i ...
Co zrobić, aby klient zauważył nasz produkt?
data 15.12.2017
kategorie badania rynku
Co zrobić, aby klient zauważył nasz produkt?
Starając się utrzymać dobrą pozycję na rynku nie wystarczy wykonywać tylko regularnie ...
Jak ustalić cenę produktu/usługi?
data 30.01.2018
kategorie badania rynku
Jak ustalić cenę produktu/usługi?
Wyznaczenie ceny dla oferowanego produktu/usługi jest jednym z najbardziej istotnych k...
(FAQ)
Najczęściej zadawane pytania
Kiedy warto zastosować badanie mixed mode CATI/CAWI?

Badanie mixed mode jest szczególnie przydatne, gdy chcemy dotrzeć do różnorodnej grupy respondentów, którzy mają różne preferencje dotyczące sposobów komunikacji. Tryb mixed mode stosujemy w badaniach również wtedy, gdy w przekazanej nam bazie kontaktów znajdują się różne rodzaje danych – do części respondentów są przypisane numery telefonów, zaś dla innej części jedynie adresy e-mail.

Jakie są główne różnice między badaniami CATI a CAWI?

Badania CATI są prowadzone telefonicznie przez ankietera, co pozwala na bardziej interaktywny charakter badania i możliwość wyjaśnienia wątpliwości. Badania CAWI są przeprowadzane online, co daje większą anonimowość respondentowi i umożliwia wykorzystanie bardziej zaawansowanych form pytań (np. otwarte, macierzowe).

Co to jest CAWI?

CAWI (Computer Assisted Web Interview) to metoda ankietyzacji online, gdzie respondenci wypełniają kwestionariusze przez internet, korzystając z komputerów, tabletów lub smartfonów.

Polecane serwisy:
English version
Badania ankietowe od 4 zł