home Poradnik badacza
Badania pracowników
Retencja pracowników jako klucz do stabilności i sukcesu przedsiębiorstwa
calendar 06.06.2024
kategorie badania pracowników

Retencja pracowników jako klucz do stabilności i sukcesu przedsiębiorstwa

Retencja pracowników jako klucz do stabilności i sukcesu przedsiębiorstwa
Spis treści
arrow Dlaczego retencja pracowników jest tak istotna?
arrow Co wpływa na decyzję o zmianę pracy przez pracowników?
arrow Jakie są podstawowe kroki w zarządzaniu retencją pracowników?

Pracownicy z szerokim zakresem umiejętności są wartościowym zasobem przedsiębiorstwa. Obecnie firmy na całym świecie stoją przed trudnym wyzwaniem, jakim jest zachowanie najlepszych zatrudnionych dla siebie. Jednym z kluczowych komponentów, wpływających na trwałość i powodzenie firmy jest retencja pracowników, czyli zdolność organizacji do zatrzymywania personelu. Działalność gospodarcza innych interesów prężnie ze sobą konkuruje w środowisku biznesowym. Oznacza to, że retencja powinna stać się krytycznym obszarem działań kierowniczych.

 

Dlaczego retencja pracowników jest tak istotna?

 

Skuteczne przedsiębiorstwo to takie, które utrzymuje stabilność kadry. Niewątpliwie pozyskanie i wdrożenie nowych pracowników wymagają spożytkowania niemałej ilości czasu, zagospodarowania sporych nakładów energii i sięgnięcia głęboko do kieszeni. Fundusz przedsiębiorstwa może znacznie ucierpieć, gdy załoga często się zmienia i jest niestała. Odejście pracowników z bogatym doświadczeniem i obeznaniem zawodowym może przysporzyć uszczerbku na efektywności i rewolucyjności biznesu. Kultura organizacyjna i odpowiedni sposób motywowania zespołu nie powinny zostać zlekceważone. Oddani, wydajni i rzetelni pracownicy to tacy, którzy czują, że są szanowani i widzą szansę na postęp w firmie. Retencja pracowników, jako że oddziałuje na sprawność działania przedsiębiorstwa, ma wpływ na zyskowność firmy. Ciągłe zmiany personelu mogą negatywnie rzutować na postrzeganie organizacji przez klientów. Ponadto, dostrzegając niekorzystne postawy, zdanie pracowników na temat pracy w przedsiębiorstwie może ulec zmianie i stracą oni zainteresowanie danym pracodawcą.

 

Co wpływa na decyzję o zmianę pracy przez pracowników?

 

Niektóre z poniższych typowych sytuacji pomogą Ci zrozumieć, dlaczego niektóre przedsiębiorstwa cierpią z powodu znacznej rotacji załogi:

 

1. Niedostateczne wynagrodzenie i benefity

 

Konkurencyjne zarobki i korzystne świadczenia pomogą zatrzymać talenty w Twojej kadrze. Zwiększając atrakcyjność pensji, zniwelujesz zagrożenie utraty zespołu. Warto także rozważyć wprowadzenie dodatkowych bonusów, by zaoferować lepsze warunki finansowe. W ten sposób zmniejszysz ryzyko przeciągnięcia naszego personelu na stronę innego pracodawcy.

 

2. Brak możliwości rozwoju zawodowego

 

Pracownicy pragną doskonalić swoje umiejętności i szukają nowych doświadczeń. Jako firma, musisz zagwarantować swoim podopiecznym należytą przestrzeń do rozwoju. Zaproponuj im nowe możliwości.

 

3. Problemy z zarządzaniem

 

Nieadekwatny lub toksyczny lider może skutecznie zdeprymować Twój zespół.

Kierownik, jako spoiwo zespołu, musi udzielać pracownikom nieodzownego wsparcia i podnosić ich na duchu. Kadra musi czuć, że może polegać na swoim przełożonym.

 

4. Brak równowagi między życiem zawodowym a prywatnym

 

Wprowadź koncepcję work-life balance, aby zapobiec wypaleniu zawodowemu. Uważaj, by nie przeciążyć swojego zespołu nadmiarem obowiązków. Niektórzy pracownicy mogą szukać alternatyw dla aktualnego pracodawcy, jeśli ten nie odpowiada na ich potrzeby i nie jest wystarczająco elastyczny. Rozsądnie zatem przydzielaj zadania i nie dopuść do przeforsowania załogi.

 

Jakie są podstawowe kroki w zarządzaniu retencją pracowników?

 

Solidna firma analizuje potrzeby swoich pracowników i ogniskuje starania w tej płaszczyźnie. Niżej wymienione zabiegi pomogą zwiększyć retencję pracowników:

 

1. Przeprowadź analizę przyczyn odejść

 

Zidentyfikuj motywy, którymi kierowali się Twoi pracownicy, opuszczając firmę. Pozwoli to na ukierunkowanie programu retencyjnego. Analiza ankiet pracowniczych i przeprowadzanie wywiadów są przydatnymi narzędziami w tym procesie.

 

2. Dostosuj wynagrodzenia i korzyści

 

Twoja organizacja musi zapewnić konkurencyjną płacę i pakiet benefitów, by przyciągnąć i zatrzymać najcenniejsze zasoby ludzkie. Należy zastanowić się, jakie profity Twoja firma może zaoferować. Karnet sportowy, praca zdalna lub hybrydowa, dodatkowe kursy i szkolenia – wszystko to może pomóc zatrzymać wysoką rotację pracowników. Dzięki temu zatrzymasz odpływ wykwalifikowanego personelu.

 

3. Inwestuj w rozwój zawodowy

 

Oferowanie szkoleń, mentorstwa i możliwości dodatkowego rozwoju pomoże zbudować lojalność kadry. Wykaż zainteresowanie długoterminowym rozwojem pracowników, by zwiększyć ich zaangażowanie w firmie.

 

4. Wykreuj pozytywną kulturę organizacyjną

 

Kultura organizacyjna ma niebagatelne znaczenie w kwestii retencji zespołu. Zatrzymaj swoich najbardziej drogocennych pracowników za pomocą współpracy opartej na zaufaniu, wzajemnym szacunku i swobodnej komunikacji.

 

5. Monitoruj wskaźniki retencji

 

Systematycznie badaj poziom retencji pracowników. Zbieraj opinie, by poprawnie rozpoznać obszary do poprawy. Dzięki temu Twoja organizacja będzie mogła zdecydowanie i trafnie reagować na potencjalne problemy oraz podejmować skuteczne działania korygujące.

 

Reasumując, retencja pracowników jest jednym z priorytetowych elementów, rzutujących na stabilność i sukces Twojego przedsiębiorstwa. Odpowiednie sprawowanie kontroli nad retencją wymaga zrozumienia potrzeb pracowników i zorganizowanych starań na rzecz ich zatrzymania. Poprzez oferowanie konkurencyjnych wynagrodzeń i dodatkowych benefitów, inwestowanie w rozwój zawodowy zespołu oraz budowanie przyjaznej kultury organizacyjnej zapewnisz organizacji wysoką satysfakcję swojej kadry. Myślisz o rzetelnym badaniu satysfakcji pracowników? Sprawdź nasze badania satysfakcji pracowników.

Dlaczego warto korzystać z testów kompetencyjnych?
data 29.05.2018
kategorie badania pracowników
Dlaczego warto korzystać z testów kompetencyjnych?
Dobierając pracowników do swojej firmy warto zwracać uwagę na to, w jaki sposób ich ko...
Czym jest kultura organizacji i jak ją badać?
data 28.02.2019
kategorie badania pracowników
Czym jest kultura organizacji i jak ją badać?
Podstawą każdej organizacji prowadzącej działalność gospodarczą niezależnie od jej bra...
Badania opinii pracowników jako narzędzie poprawy kultury organizacyjnej
data 06.09.2023
kategorie badania pracowników
Badania opinii pracowników jako narzędzie poprawy kultury organizacyjnej
Badania opinii pracowników jako narzędzie poprawy kultury organizacyjnej stanowią kluc...
(FAQ)
Najczęściej zadawane pytania
Dlaczego pracownicy odchodzą z firmy?

Może to wynikać z niewystarczającej pensji, braku możliwości rozwoju osobistego, nieadekwatnego kierownika lub małej ilości czasu dla przestrzeni prywatnej.

Jak sprawić, aby pracownicy pozostawali w firmie?

Prowadź rozmowy z pracownikami, aby poznać ich opinie. Rozważ zwiększenie wynagrodzeń. Inwestuj w rozwój kadry, oferując szkolenia. Zbuduj zaufanie pomiędzy kierownictwem a załogą niższego szczebla. Stale monitoruj poziom retencji.

Czym jest work-life balance?

Jest to koncepcja, dążąca do znalezienia równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym.

Polecane serwisy:
English version
Badania ankietowe od 4 zł