Ankiety online – skuteczne narzędzie pozyskiwania danych rynkowych
Pozyskiwanie danych rynkowych za pomocą ankiet online z roku na rok
staje się coraz istotniejszą formą realizacji badań.
Trend przeprowadzania badań za pomocą ankietyzacji online był coraz bardziej popularny
jeszcze przed pandemią, a obecna sytuacja epidemiologiczna ten trend umocniła.
Niewątpliwą zaletą ankiet online jest ich niski koszt oraz szybki czas realizacji.
Ponadto w odróżnieniu od innych form badawczych pozwala
na ankietyzację dużych grup respondentów, wraz z ich odpowiednią segmentacją
np. za pomocą pytań metrycznych.
Ankiety online umożliwiają także na tworzenie zaawansowanej logiki pytań, a więc dostosowywanie zestawu pytań w zależności od wcześniej udzielonych odpowiedzi. Dystrybucja ankiet wśród naszych potencjalnych klientów pozwala na uzyskanie szeregu istotnych informacji jak m.in.:
- Postrzeganie naszej marki na tle konkurencji
- Potrzeby klientów oraz ich preferencje zakupowe
- Opinie społecznie i przekonania konsumentów
- Zainteresowanie nowo wdrażanym produktem
- Postrzeganie kampanii reklamowej
- Poziom satysfakcji z realizowanych usług
- Chęć polecania naszej marki bliskim i znajomym
- Sposoby podejmowania decyzji zakupowych
Poznaj grupę docelową klientów za pomocą ankiet online
Niezależnie jaki rodzaj badania prowadzimy (np. badanie marketingowe, badanie rynku),
istotnym elementem jest precyzyjne dotarcie do właściwej grupy docelowej,
czyli osób które są klientami lub potencjalnie nimi mogą być.
Często ankiety online można również wykorzystać w celu
identyfikacji poszczególnych grup klientów, jeśli jeszcze ich nie znamy.
Segmentacja klientów to nie tylko poznanie różnic pomiędzy
poszczególnymi typami konsumentów, ale również możliwość zaobserwowania,
w jaki sposób podejmują oni decyzje zakupowe, jak liczne grono odbiorców mogą stanowić,
jak postrzegają konkurencyjne marki na rynku, czy jakie elementy funkcjonalne produktu
są dla nich istotne. Znając poszczególne segmenty naszej grupy docelowej,
zyskujemy wiele korzyści.
Po pierwsze, jeśli realizujemy działania marketingowe, jesteśmy w stanie
personalizować przekaz reklamowy i komunikację z klientem
pod poszczególne typy klientów. Po drugie, jeśli analizujemy możliwość wdrożenia
nowego produktu na rynek, możemy uzyskać dane, jakie poszczególne preferencje posiadają
nasi potencjalni klienci względem produktu oraz jaką część stanowią poszczególne grupy.
Realizacja badania ankietowego wśród określonej grupy odbiorców to uzyskanie
dokładniejszych i rzetelnych danych, oszczędność pieniędzy,
szybsze przeprowadzenie badania oraz uzyskanie wyników, które niekoniecznie
można byłoby uzyskać za pomocą innych metod badawczych.
Panel badawczy
umożliwia na dotarcie do określonych segmentów respondentów badania ankietowego
za pomocą tzw. pytań metrycznych, czyli pytań pozwalających określić
cechy socjodemograficzne oraz psychograficzne.
Do najczęstszych pytań socjodemograficznych należą pytania o wiek, płeć, zarobki,
status osobisty, czy wielkość miejscowości zamieszkania.
Ankiety online – szerokie spectrum zastosowań
Ankiety online mają szerokie zastosowanie w realizacji badania. Są świetnym narzędzie zarówno wtedy, gdy chcemy wdrożyć nowy produkt na rynek, jak i gdy potrzebujemy sprawdzić stopień lojalności klientów. Za ich pomocą zrealizujemy badania typu market research, jak i badania o charakterze sondażowym. Dzięki niskiemu kosztowi realizacji oraz stosunkowo prostej metodologii są one doskonałym narzędziem zarówno dla osób początkujących, jak i doświadczonych badaczy. Ankiety to możliwość ekspresowej realizacji taki badań jak:
- Badania rynku
- Badania marketingowe
- Badania świadomości marki
- Badania produktu
- Badania konceptów reklamowych
- Badania opakowań produktów
- Badania satysfakcji klientów
- Badania segmentacyjne klientów
Samodzielna realizacja ankiet online
Obecnie, jeśli posiadamy podstawową wiedzę badawczą oraz wolny czas
nie musimy zawsze korzystać z usług doświadczonej agencji badawczej,
aby przeprowadzić badanie ankietowe. Za pomocą programów ankietowych takich jak
SurvGoTM
można samodzielnie zebrać ankiety online, tworząc ją od zera samemu lub korzystając
z gotowych przykładów. Program ankietowy to nie tylko narzędzie do łatwego
tworzenia pytań w kwestionariuszu ankiety, ale przede wszystkim dostęp
do panelu badawczego, w którym możemy zebrać nasze ankiety, przypisując je
do odpowiednich grup odbiorców. Możliwość stworzenia analizy próby
w badaniu pozwala na zachowanie reprezentatywności próby badawczej,
a więc wysokiej rzetelności zebranych danych.
Ważnym podkreślenia jest również fakt,
że w odróżnieniu od tradycyjnych metod realizacja ankiet online oferuje dostęp do wyników
w czasie rzeczywistym. Zyskujemy więc pełną kontrolę nad przebiegiem badania
i możemy rozpocząć nasze pierwsze analizy jeszcze przed zakończeniem ankietyzacji.
Korzystając z programu ankietowego, otrzymujemy rozbudowane narzędzia statystyczne,
które pomogą nam w samodzielnej analizie wyników naszego badania.
W programie do ankiet SurvGoTM znajdziemy zautomatyzowane zestawienia wyników
z wykresami do pliku MS Word, przegląd odpowiedzi, rozkład odpowiedzi,
możliwość krzyżowania pytań, czy pobrania bazy odpowiedzi do pliku MS Excel.
Dzięki intuicyjnemu kreatorowi ankiet i predefiniowanym widgetom pytań
tworzenie kwestionariusza jest proste i szybkie, przy jednoczesnym
niskim koszcie realizacji ankietyzacji. Stanowi to konkurencyjną alternatywę
do tradycyjnych form zbierania ankiet w badaniu.
Absolutnie nie musi posiadać takiej wiedzy. Profesjonalne firmy badawcze, takie jak BioStat® oferują kompleksową obsługę badawczą, włącznie z projektowaniem kwestionariuszy i analizą danych, co pozwala na oszczędność czasu i kosztów.
Wyniki badania ankietowego mogą być zaprezentowane na różne sposób. Przykładowo jako raporty tekstowe, infografiki, wykresy, tabele i wiele innych, zależnie od potrzeb i preferencji klienta.
W badaniach ankietowych można zastosować różne rodzaje pytań, takie jak pytania zamknięte, otwarte, skalowanie i wiele innych, w zależności od celów badawczych i grupy docelowej.